ثبت شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان

 

شرکت دانش بنیان چیست

شرکت های دانش بنیان در واقع شرکت هایی هستند که فعالیت خود را در اجرایی کردن و تولید یک یا چند اختراع متمرکز می کنند. در کل شرکتهای دانش بنیان به منظور افزایش علم و ثروت و به کارگیری و تجاری سازی اختراعات تشکیل می شوند. به همین دلیل یکی از الزامات برای ثبت شرکت دانش بنیان داشتن اختراع می باشد که در راستای تجاری سازی آن اختراع فعالیت کنند.

تعریف شرکت دانش ‌بنیان

ماده ۱ « قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات » ، شرکت دانش‌بنیان را این‌طور تعریف کرده است:

« شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.»

نکته قابل توجه این است که برای ثبت شرکت دانش بنیان در ابتدا باید یک شرکت کاملا معمولی در اداره ثبت شرکت ها ثبت و پس از ثبت شرکت باید آن را به شرکت دانش بنیان تبدیل کرد.

در کل برای شرکت های دانش بنیان، ثبت شرکت مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص توصیه می شود.<>pبنابراین پس از به ثبت رساندن شرکت در اداره ثبت شرکت ها ، موسسه ثبت شرکت آرمانی برای شما درخواستی جهت تبدیل این شرکت به دانش بنیان تنظیم کرده و ثبت نام لازمه را انجام می دهد.

سپس درخواست ما مورد ارزیابی کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا  قرار گرفته و در صورت داشتن صلاحیت مربوطه ، به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می شوند ؛ سپس باید طرح مورد بررسی شرکت به صندوق ارائه داده شود که پس از آن می توانید از تسهیلات مربوطه با توجه با اساسنامه صندوق استفاده کنید.

باید این نکته را در نظر بگیرید که فرآیند بررسی و ارزیابی سازمان مربوطه ، معمولا 2 ماه به طول خواهد انجامید؛ درواقع هر ارزیابی شامل بررسی دقیق اطلاعات سهامداران و اعضای هیئت مدیره و افراد درون سازمان و همینطور رزومه شرکت می باشد که با توجه به نتیجه ارزیابی کارشناسان، مشخص می گردد که آیا شرکت مد نظر صلاحیت تبدیل به یک شرکت دانش بنیان را دارد یا خیر.

تایید شرکت های دانش بنیان نوپا دارای اعتبار یک ساله هستند و فقط امکان تمدید یکساله دارند. به بیان دیگر ، در صورتیکه شرکت نتواند در طی این دو سال، رتبه بندی خود را به پایان برساند ، امتیاز دانش بنیان بودن ، از آن شرکت گرفته می شود.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت دانش بنیان

  1. کپی مدارک شرکت از جمله اساسنامه ، اظهارنامه یا شرکتنامه ، آگهی و روزنامه رسمی شرکت
  2. روزمه شرکت
  3. کپی مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی ) اعضای هیئت مدیره
  4. کپی آخرین مدرک تحصیلی اعضا و موسسین
  5. لیستی از آخرین وضعیت بیمه شرکت و حقوق و مزایای کارمندان
  6. مجوزهای مربوطه اعم از جواز تاسیس ، پروانه بهره برداری و.. .
  7. آخرین اظهارنامه مالیاتی

مزایای شرکت دانش بنیان

  • معافیت از پرداخت مالیات
  • دریافت عوارض حقوق گمرکی
  • بهره مندی از سود بازرگانی
  • بهره مندی از عوارض مالیاتی برای 15 سال
  • استفاده از تسهیلات

    با سود کم و بازپرداخت طولانی مدت و حتی بی بهره

انواع شرکت دانش بنیان

1- درصورتیکه دانشگاه ها نیز در آن شرکت مالکیت داشته باشند ؛ که در اینصورت اگر سهام دانشگاه 50% یا بیشتر باشد ، شرکت دانش بنیان مد نظر، شرکتی دولتی محسوب می شود .2- درصورتیکه فقط اعضای هیئت علمی مالک آن شرکت باشند ؛ که اگر سهام دانشگاه کمتر از  50 درصد باشد ،شرکت دانش بنیان مد نظر خصوصی محسوب می شود  لذا  باید تابع قانون تجارت بوده و در اداره  ثبت شرکت ها به ثبت برسد .

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

مرحله اول:

جهت ثبت شرکت دانش بنیان ، ثبت شرکت یا موسسه حقوقی خصوصی یا تعاونی است . بنابراین لازم است  شرکت ابتدا به صورت عادی در اداره ثبت شرکت های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت برسد .

در هنگام ثبت ، هیچ تفاوتی بین شرکت ها وجود ندارد . ثبت شرکت همانند دیگر شرکت ها و موسسات خواهد بود.

مرحله دوم:

شرکت های متقاضی باید جهت دانش بنیاد نمودن شرکت و استفاده از مزایای مورد نظر قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ، از طریق سامانه ثبت شرکت دانش بنیان به نشانی http://www.daneshbonyan.ir  ثبت نام کرده و مورد ارزیابی قرار گیرند.

شرکت ها و موسساتی که شاخص های موجود در آیین نامه تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان را داشته باشند و بعد از طی مراحل ارزیابی از طریق کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا تایید گردند به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می شوند تا طرح خود را به آن صندوق ارائه نموده و از تسهیلات مربوطه با توجه به اساسنامه صندوق استفاده نمایند.

متقاضیان، برای تکمیل فرم درخواست ، می بایست از طریق فرم ارائه شده در سایت مخصوص شرکت های دانش بنیان ، اقدام نمایند.

رسیدگی به طرح ها پس از ارجاع به ستاد ، هر 2ماه یکبار صورت می پذیرد تا کلیه اطلاعات مربوط به سهامداران و اعضای هیئت مدیره و رزومه شرکت و اطلاعات افراد درون سازمان مورد بررسی قرار گیرد و مشخص گردد که آیا شرکت شامل شرکت دانش بنیان می شود یا خیر.

شرکت های متقاضی پس از تولید کالاها و خدمات دانش بنیان یا ارایه ی برنامه تولید (برای شرکت های نوپا) بر مبنای آیین نامه مصوب کارگروه ، ارزیابی شده و برای یک مدت محدود می توانند از تسهیلات و مزایای قانون استفاده کنند.

برای تمدید زمان استفاده از مزایای قانون شرکت های دانش بنیان ، باید دوباره ارزیابی شوند.

اما قبل از آن ، برای تشخیص صلاحیت استفاده از تسهیلات ، می بایست کلیه اطلاعات لازم ، جهت ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت و موسسه دانش بنیان ، توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت ، در این سامانه ثبت شود.

شاخص های عمومی یا کلی شرکت های دانش بنیان

  • طبق قانون شرکت های دانش بنیان باید حداقل دو سوم موسسین این شرکت ها دو مورد از شرایط زیر را احراز نمایند:
  • مدرک لیسانس یا بالاتر داشته باشند
  • حداقل سه سال سابقه مدیریت و یا فعالیت علمی داشته باشند
  • یک اختراع داخلی و یا بین المللی ثبت شده داشته باشند
  • نیمی از درآمد شرکت از دستاوردهای علمی و پژوهشی شرکت در یک ساله اخیر باشد( اگر شرکت تازه تاسیس و در مرحله تجاری سازی است باید مشتری تخصصی داشته باشد و یا بازار هدف مشخصی داشته باشد)
  • شرکت باید حداقل به مدت 6 ماه برای حداقل 3 نفر بیمه رد کرده باشد

شاخص های اختصاصی شرکت های دانش بنیان

  • تولید کننده کالاهای در حوزه دانش بنیانی باشند
  • تولیدات شرکت باید دانش بنیان باشد و آن را در قالب کالای جدید عرضه کرده باشد و دانش آن باید کاملا در دست خود شرکت و به دست آمده باشد یعنی ایجاد  و تولید دانش با استفاده از تحقیق و توسعه و کارهای علمی باشد.

در نتیجه شرکت هایی که شرایط فوق را داشته باشند می توانند با مراجعه به سایت شرکت های دانش بنیان برای ارزیابی شرکت و ثبت نام شرکت دانش بنیان اقدام نمایند.

چه طرح هایی می توانند به عنوان طرح دانش بنیان حمایت شوند؟

هر ایده و تفکر که بتواند به منظور اشتغالزایی و ارتقا سطح علمی و کیفی محصولات و خدمات و نمونه های صنعتی و تولیدی کار برد داشته باشد و یا به ارتقاء سطح تکنولوژی ، کمک به رشد و تقویت کشور  و اقتصاد ملی شوند، باعث بهبود شرایط دفاعی کشور شوند، زمینه تولید و ارتقا طرح های دارای پتانسیل بالا را داشته باشند، تجاری سازی و فناوری های برتر را به صنعت  و طرح های صنعتی ارائه نمایند، و یا طرح هایی که بتوانند به تحقیق و توسعه شرکت ها کمک کنند، رقابت پذیری با نمونه های خارجی را بهتر کنند، نخبگان را حمایت کنند و به کار گیرند، توانمندی و کیفیت کار را بالا ببرند، گامی در راه اشتغالزایی بردارند و در کل با ارائه اطلاعات و تحقیقاتی شرایط اقتصادی را از هر جهت بهبود بخشند واجد شرایط دانش بنیان بودن می شوند.

سوالات متداول در ثبت شرکت دانش بنیان

1- مراحل ثبت نام شرکت­‌ها برای دانش بنیان شدن چیست؟

پاسخ: در ابتدا شرکت می بایست به سایت www.daneshbonyan.ir مراجعه کرده و پس از مطالعه آئین‌­نامه­‌ها و قوانین و در صورت دارا بودن شرایط مندرج در آئین نامه در قسمت «مصوبات کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و نظارت بر اجراء»، در سامانه ارزیابی شرکت‌­ها و موسسات دانش‌­بنیان (http://www.reg.daneshbonyan.ir)  ثبت نام نمایند.

2- براي تاسيس يک شرکت یا موسسه دانش بنيان، چه باید کرد؟

پاسخ: شرکت‌­ها و موسسات باید بصورت عادي در اداره کل ثبت شرکت‌­هاي سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شوند و در هنگام ثبت، هيچ تفاوتي بين شرکت­‌ها وجود ندارد.

شرکت‌هاي متقاضي پس از توليد کالاها و خدمات دانش‌بنيان يا ارايه نمونه آزمایشگاهی (براي شرکت‌هاي نوپا)، بر مبناي آيين‌­نامه مصوب کارگروه، ارزيابي شده و براي يک مدت محدود مي­‌توانند از تسهيلات و مزاياي قانون استفاده کنند و براي تمديد زمان استفاده از مزاياي قانون، بايد دوباره ارزيابي شوند.

3- آیا می­‌توان از ابتدا شرکت را به عنوان شرکت و یا موسسه دانش‌بنیان در اداره کل ثبت شرکت‌­ها سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت نمود؟

پاسخ: خیر، ثبت شرکت­‌ها و موسسات دانش‌بنیان همانند دیگر شرکت­‌ها و موسسات خواهد بود و شرکت متقاضی پس از ثبت شرکت در اداره کل ثبت شرکت­‌ها، وارد فرآیند ارزیابی شرکت­‌ها می‌­شود.

4- شركت دانش‌بنيان به چه شركتي گفته مي‌شود؟

پاسخ: شركت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است كه به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید كالاها و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان و بر اساس معیارهای مورد نظر این آئین‌نامه، به تأیید كارگروه می‌رسد.

 5- آیا ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه امکان­پذیر است؟

پاسخ: خیر، لازم است فرد ابتدا به صورت حقوقی شرکت یا موسسه‌­ای را در اداره ثبت شرکت‌­ها به ثبت برساند و بعد از اخذ شناسه ملی شرکت نسبت به ثبت نام شرکت در سامانه شرکت­‌های دانش‌بنیان جهت ارزیابی اقدام نماید.

 6- شناسه ملي اشخاص حقوقي را چگونه مي‌­توان پيدا نمود؟

پاسخ: متقاضيان مي‌­توانند به سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور با آدرس (http://www.ilenc.ir) مراجعه نمايند و با جستجوي اسم شركت يا موسسه، شناسه ملي اشخاص حقوقي را دريافت و در سامانه وارد نماييد.

 7- آیا یک تیم شامل چند نفر از افراد متخصص (هسته فناور یا واحد فناور) که در یک مرکز رشد مستقر است، مشمول استفاده از مزایای قانون می‌شود؟

پاسخ: قانون مختص به حمایت از شرکت‌های ثبت شده رسمی است و هسته فناور یا واحد فناور، پس از ثبت رسمی حقوقی می‌تواند بلافاصله تقاضا داده و ارزیابی شود. لذا قبل از ثبت رسمی شرکت، امکان ارایه تقاضا و استفاده از حمایت‌های قانون وجود ندارد.

 8- شرکت چه کسی را به عنوان رابط در سامانه ثبت کند و اگر شرکت اقدام به ثبت نام اولیه نموده باشد، اما بعد از پنج ساعت ایمیل فعال­‌سازی به رابط و یا مدیرعامل ارسال نگردد، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

پاسخ: رابط شرکت شخصی است که برقراری ارتباط از جانب دبیرخانه کارگروه با ایشان به راحتی امکان­پذیر باشد و از کلیه اطلاعات و فرآیندهای شرکت مطلع باشد. همچنین اگر رابط شرکت اقدام به ثبت نام اولیه نمود و پس از پنج ساعت ایمیل فعال‌سازی برای وی ارسال نگردید، لازم است که دوباره اقدام به ثبت نام نماید.

9- آیا شرکتی که قسمتی از سهام آن متعلق به شخص حقیقی با تابعیت غیرایرانی باشد می‌­تواند از حمایت‌­های قانونی مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده نماید؟

پاسخ:بله، این شرکت­‌ها هیچ ممانعتی برای ثبت نام و استفاده از حمایت‌­ها و تسهیلات قانونی شرکت‌­های دانش­‌بنیان ندارند.

 10- سهام بی نام چیست؟

پاسخ: در صورت بی‌نام بودن سهام در شرکت‌های سهامی، نام و مشخصات دارنده سهم بر روی ورقه سهم درج نمی‌شود و سهم بی‌نام به صورت سند در وجه حامل تنظیم و مالک، دارنده آن شناخته می‌شود، مگر خلاف آن ثابت گردد. برای نقل و انتقال سهام بی‌نام نیازی به ثبت آن توسط صاحب سهم یا وکیل او در دفاتر شرکت نیست. اگر شرکت فاقد سهام بی نام است در قسمت ثبت اطلاعات مربوط به سهام بی نام صفر را وارد نماید.

 11- آیا دانشگاه‌­ها امکان مشارکت در تأسیس و اداره شرکت­‌های دانش بنیان را دارند؟

پاسخ: بر اساس ماده 43 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب 4/12/93،  دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (دولتی و غیردولتی) مجازند با ایجاد و مشارکت در شرکتهای دانش‌بنیان که حداکثر چهل ‌و نه درصد (49%) سهام آن متعلق به دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و دیگر واحدهای دولتی و مابقی سهام متعلق به اعضای هیأت‌‌‌‌علمی و دانشجویان و سایر سهامداران بخش خصوصی است، نتایج تحقیقات اعضای هیأت‌‌‌‌علمی و دانشجویان خود را تجاری‌سازی نمایند.

 12- آیا شرکت‌ها و موسساتي كه حداقل (40) درصد مالکیت مستقیم یا غیر مستقیم سهام و کرسی مدیریتی (سهم در هیات مدیره) آنها متعلق است به اشخاص حقوقی که مدیر آن­ها بصورت مستقیم یا غیرمستقیم از سوی مجموعه‌­های حاکمیتی و دولتی تعیین­ شود، حق استفاده از حمايت‌­هاي قانون دانش‌بنيان را دارند؟

پاسخ: با عنایت به رویکرد کلی قانون مبنی بر حمایت از شرکت‌های خصوصی و تعاونی و با توجه به مفاد ماده (3) قانون اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی (مصوب سال 1393)؛ شرکت‌ها و موسساتي كه حداقل (40) درصد مالکیت مستقیم یا غیر مستقیم سهام و کرسی مدیریتی (سهم در هیات مدیره) آنها متعلق است به اشخاص حقوقی که مدیر آن­ها بصورت مستقیم یا غیرمستقیم از سوی مجموعه‌­های حاکمیتی و دولتی تعیین­ شود، در صورت احراز همه معیارهای آئین‌نامه، معافیت مالیاتی تعلق نخواهد گرفت و بصورت شرکت‌های «تولیدی نوع 2» یا «نوپا نوع 2» تایید می‌شوند.

 13- آيا شركت ‌هاي دولتي يا متعلق به بخش عمومي هم حق استفاده از حمايت‌ هاي قانون دانش بنيان را دارند؟

پاسخ: شرکت های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و نیز شرکت‌ ها و مؤسساتی که بیش از پنجاه درصد (50%) از مالکیت آنها متعلق به شرکت‌ های دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی باشد، مشمول حمایت‌ های این قانون نیستند.

 14- فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی چیست؟

پاسخ: 1–شهرداری‌ها و شرکت‌های تابعه آنان مادام که بیش از 50 درصد سهام و سرمایه آنان متعلق به شهرداری‌ها باشد 2- بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی 3- هلال‌احمر4- کمیته امداد امام 5- بنیاد شهید انقلاب اسلامی6- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی7- کمیته ملی المپیک ایران 8- بنیاد 15 خرداد9- سازمان تبلیغات اسلامی 10- سازمان تأمین اجتماعی 11– فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران 12- مؤسسه‌های جهاد نصر، جهاد استقلال و جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی 13- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی 14-کتابخانه حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی (‌قم) 15- هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران 16- جهاد دانشگاهی17- بنیاد امور بیماری‌های خاص 18- سازمان دانش‌آموزی 19- صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر20- صندوق تأمین خسارت‌های بدنی 21- صندوق نوآوری و شکوفایی 22- صندوق کارآفرینی امید.

 15- ‌آيا انجام فرايند ارزيابي و تأييد صلاحيت شركت­‌ها، مستلزم پرداخت هزينه است؟

پاسخ:خیر، با توجه به لزوم حمایت از شرکت­های دانش­بنیان، همه هزینه­های ارزیابی شرکت­های دانش­بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین می­شود و شرکت­های متقاضی هیچ هزینه­ای را به کارگزاران ارزیابی پرداخت نمی­کنند.

 16- اگر عنوان دانش‌بنيان در نام ثبتي يا اساسنامه شركت وجود داشت، آيا شركت دانش‌بنيان محسوب مي‌شود و مي‌تواند از حمايت‌هاي مندرج در قانون استفاده كند؟

پاسخ: خير. لازم است همه شركت­هاي متقاضي حمايت­ها، اطلاعات خود را در اين سامانه وارد كرده و بر اساس اين فرايندها ارزيابي شوند و شرکت­هایی هم که در نام ثبتی یا اساسنامه خود، عنوان دانش­بنیان دارند، باید مشابه سایر شرکت­ها بر اساس آیین­نامه ارزیابی شرکت­های دانش­بنیان ارزیابی شوند.

 17- آیا شرکت‌­هایی که عضو مراکز رشد و یا پارک‌­های فناوری هستند جزو شرکت­‌های دانش‌بنیان مشمول مزایای ماده (3) قانون هستند؟

پاسخ: شرکت‌های مستقر در پارک­های فناوری و یا مراکز رشد بایستی همانند دیگر شرکت­‌ها در سامانه ثبت نام نموده و مراحل ارزیابی را طی نمایند.

 18- آیا واحدهای تحقیق و توسعه فعال در یک شرکت خصوصی می توانند در قالب یک شرکت دانش‌بنیان مستقل شود؟

پاسخ: شرکت‌­های بزرگی که معیارهای ارزیابی شرکت‌­های دانش‌­بنیان و یا شرکت‌­های دانش‌­بنیان دارای فعالیت صنعتی را ندارند می­توانند با تبدیل واحد تحقیق و توسعه خود به یک شرکت مستقل در صورتی که در راستای فهرست کالاهای دانش بنیان اعلام شده توسط کارگروه فعالیت کنند به صورت مجزا در سامانه ثبت نام نموده و فرآیند ارزیابی همانند دیگر شرکت‌­ها برای آنها نیز صورت پذیرد.

 19- در صورتی که محصول شرکت که در فهرست کالا/خدمات دانش بنیان مصوب قرار دارد در حد طرح و مستندات باشد می‌تواند در سامانه ثبت درخواست نماید؟

پاسخ: خیر، شرکت‌­های نوپا باید کالاها و خدمات دانش­‌بنیان را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی (با هدف تولید و فروش) ساخته و ارائه نمایند.

 20- در صورتی که شرکت متقاضی تغییر نام داده باشد، به هنگام ثبت نام در سامانه دانش‌­بنیان چه اقدامی را باید انجام دهد؟

پاسخ: در صورت تغییر نام، شرکت باید آگهی تغییرات را ضمیمه مدارک کند. در صورتی که بعد از وارد شدن به پروسه ثبت نام، نام شرکت  تغییر کند باید آگهی تغییر نام برای دفتر امور شرکت­‌ها و موسسات دانش بنیان فکس گردد (تلفکس: 88623593)، در غیر اینصورت مسئولیت این امر به عهده شرکت می‌­باشد.

 21- آیا شرکت­‌های متقاضی در هنگام ثبت نام باید در پارک علم و فناوری مستقر باشند؟

پاسخ: خیر- شرکت‌­ها در هنگام ثبت نام الزاماً نباید در پارک علم و فناوری مستقر باشند.

لینک های مرتبط

ثبت شرکت  ثبت برند  ثبت برند بین المللی  ثبت شرکت در انگلستان  ثبت شرکت در گرجستان  ثبت شرکت سهامی خاص  ثبت شرکت با مسئولیت محدود
2.2/5 - (5 امتیاز)